Sunday 22 November 2009

Jenjalan

Salam & selamat sejahtera..

Hari yang menseronokkan tengok kambing orang..22 november 2009, ahad bertolak dari kediaman saya menuju ke Jenderam, Dengkil..Tanpa arah tujuan yang spesifik, kami dicadangkan ke kawasan ini oleh isteri saya..Beliau menggunakan route ni untuk pegi keje..

Pit stop pertama, masuk simpang salah dan bertanya pada org yg salah..( berdasarkan pemerhatian mata kasar ada kandang kambing kat situ)

Aku : Kambing tada ka aci..?
Aci : Tada la, sana bawah la ada..sini tada la..
Aku : Tuh ada kandang tuh..
Aci : Tada la adik..sana bawah la (sambil jegil mata)
Aku : Okeh okeh salah rumah la

Ini baru pit stop nomor satu..nama nye ramesh..kandang nye betol betol sebelah ghumah..kambing nye pun ok la..sihat,cergas,gebu..tapi dah tak banyak yang ada..suma dah kena sapu..

Nest stop, kandang tepi jalan..dari jauh nampak macam best..tapi bila masuk jek..terkedu..kambing yang ada macam tak terjaga..kesian beb..ada yang sakit mata hingga hampir buta..kurap lagik..huhu menakutkan..blah blah kang menjangkit..

3rd stop..atas bukit sebelah kilang..sayup mata memandang..cam naik sekolah aku dedulu..kandang nye besau..ada 2 bijik..puluh-puluh kali ratus-ratus la agaknye keluasan kandang nye..kambing nye cantik-cantik..sesuai untuk buat baka..baka boer..menurut kata penjaga nye la..seorang bangla..keseluruhan besar nya tapak projek ni..54 ekar...toke nya somebody..huhu

Seterusnya ke ladang haji ihsan..bila sampai depan pagar..takde orang..pagar nya berkunci..hon punya hon..keluar 2org manusia naik motor dai kejauhan..depa tgh bagi lembu haji ihsan mamam..haji tak buat breeding...dia cuma trade kambing..hmmm lembu menarik tuh..

Lepas tuh ke seven farm plak..perjalanan ke ladang ni nyaman jek rasa..letak le agak ke dalam...di kelilingi pepohon ijau..baru lepas ujan plak tuh..syahdu beb..kambing brader nih pun cun-cun..banyak boer..jamnapari pun ada gak..

Keluar dari utan ujan tropika, meneruskan perjalanan konon nya nak ke bukit pelanduk, ternampak kandang dari tepi jalan..tapi tak naik pun kandang..keadaan persekitaran yang agak 'bersih'..huhu

Apa yang saya nak kongsi kat sini bukan nya apa pun..cuma keadaan di Jenderam nih meriah la dengan penternak kambing..jarak antara satu kandang/ladang dengan yang lain agak hampir la..6 kandang dalam jarak kurang dari 15 km..yang membezakan mereka cuma harga dan baka..sambutan untuk untuk daging kambing boleh di katakan hangat..rata-rata semua kandang clear..( kecuali kandang kedua yang dilawati)..apa lagi mari memerah buah fikiran camna aku nak bagi kambing kat kandang kendong nih berdaya saing macam depa tuhh..GAMBATE !!!!

No comments: